Ombudsmanlık, Dostane Çözüm Mekanizması ve Konya Uygulamaları Toplantısı Gerçekleştirildi

Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç, Kamu Denetçileri Arif Dülger, Hüseyin Yürük, Celile Özlem Tunçak ve Yahya Akman ile Genel Sekreter İbrahim Kılınç, Ombudsman Konyalılarla Buluşuyor Programı kapsamında Konya’ya gitti.

Başdenetçi Şeref Malkoç ve beraberindeki heyet, Konya programı kapsamında Konya’da bulunan ulusal ve yerel basının temsilcileriyle buluştu.

KDK’yı anlatan Malkoç, kurum olarak vatandaşın avukatı olduklarını belirterek, devlet ile birey arasında sorunları çözmek amacıyla görevlendirildiklerini bildirdi.

Vatandaşın şikayeti üzerine başvuruları incelediklerini vurgulayan Malkoç, “İdarenin işleyişini vatandaşın şikayeti üzerine denetleyen bir kurumuz. Yani idareyi denetliyoruz biz. Aynı zamanda bir insan hakları kurumuyuz. Diğer kurumlardan farkımız Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından seçiliyor olmamız. Yani biz herhangi bir bakanın aleyhine denetim sonucu bir karar verdiğimizde bakan arkadaşımız kızıp bizi görevden alamıyor.” Dedi.

“Vatandaşın avukatıyız ama idarenin hasmı değiliz”

Kamu Başdenetçisi Malkoç verdikleri kararlarla idareye de danışmanlık yaptıklarını dile getirerek, “Biz vatandaşın avukatıyız. Ama idarenin hasmı değiliz verdiğimiz kararlarla idareye danışmanlık yapıyoruz, yardımcı oluyoruz, yol gösteriyoruz. Amaç ne, niçin bu kurum kurulmuş? Çok çeşit hizmetler var. Türkiye’de birkaç milyon kamu görevlisi var. Bu kamu görevlilerinin vatandaşa verdiği hizmet esnasında eksiklik, noksanlık, kusur varsa veyahut vatandaşa yönelik idarenin aldığı kararlarda hukuka aykırılık varsa vatandaş bize şikâyet ediyor. Kurumumuza başvurular kolay ve vatandaş müracaat ettiğinde harç, pul parası gibi paralar alınmıyor. İşlemleri hızlı çözüyoruz” ifadelerini kullandı.

Malkoç, KDK’nın devlet ile vatandaş arasında ki sorunlarda çözüm aradığını belirterek, “Bizim üzerinde çok önemle durduğumuz nokta da Türkiye’de aile yapısını tahrip eden boşanma süreci ve sonrasındaki olayları frenleyebilmek topluma katkıda bulunabilmek için Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ve Adalet Bakanlığıyla birlikte çalışma yürütüyoruz. Aile arabuluculuğu kurulsun, kanunu çıksın diye. O da çıkarsa Türkiye arabuluculuk konusunda epeyce bir mesafe alır.” Diye konuştu.

Başdenetçi Malkoç ve Kamu Denetçileri program kapsamında Konya Valisi Yakup Canbolat’ı, Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Akyürek’i, Konya Cumhuriyet Başsavcısı Bestami Tezcan’ı, Selçuk Üniversitesi Rektörü Mustafa Şahin’i, Konya Baro Başkanı Mustafa Aladağ’ı, Konya Adalet Komisyonu Başkanı Nuri Koçer’i ve Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Selçuk Öztürk’ ü makamlarında ayrı ayrı ziyaret ederek, çalışmaları hakkında bilgiler aldı.

Ombudsman Konyalılarla Buluştu

Konya Programında, Konya Valisi Yakup Canbolat, Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Akyürek, Sivil Toplum Kuruluşları, muhtarlar ve idari amirlerin yoğun katılımlarıyla Ombudsmanlık, Dostane Çözüm Mekanizması ve Konya Uygulamaları Toplantısı gerçekleştirildi.

Programın açılış konuşmasını yapan Şeref Malkoç, hukuka aykırı olan işlerde vatandaşın kendilerine geldiğini belirterek, “Bizim kurumumuzun da hedefi şu; Türkiye’de nüfustan turizme, belediyelerin değişik birimlerinden aklınıza devletin hangi birimi gelirse gelsin bu alanda verilen hizmetin kalitesini artırmak. Kurumun kuruluş amacı bu. Türkiye’de eğitim ve sağlık hizmetleri daha iyi olsun. Ekonominin çarkı daha iyi çalışsın, refah yükselsin.”

“Hukuk devleti ilkeleri kökleşsin istiyoruz”

Kurum olarak bir başka hedeflerinin vatandaşla idare arasındaki ilişkilerde iyi yönetim ilkeleri yerleşmesini sağlamak, idarenin denetimiyle birlikte şeffaflığı artırmak olduğunun altını çizen Malkoç, “Hukuk devleti ilkeleri kökleşsin istiyoruz. Ama bunlar kadar önemlisi insanımızın hak arama kültürünü geliştirmektir. Kurumumuz 5. yılına giriyor. Bizim gibi yüzlerce yıllık devlet geleneği olan bir toplumda 5 yıl gibi bir süre önemli değil. Ama çok şükür epey mesafe aldık. Bizim gücümüz sadece anayasal kurum olmamızdan, sadece özel kanunumuzdan veya bizleri Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin seçmesinden gelmiyor. Sivil toplum örgütleriyle, muhtarlarımızla, kamuoyuyla, medyayla ilişkilerimizle hepsinden önemlisi bir hukuk kurumu olmamızdan, kamunun vicdanı olmamızdan geliyor” diye konuştu.

Vali Canbolat: Ombudsmanlık Kurumu, devletle vatandaş arasına barış getiren bir mekanizmadır.

Konya Valisi Yakup Canbolat, son yıllarda vatandaşların başvuru haklarına ulaşma yollarının daha da kolaylaştırıldığını belirterek, Ombudsmanlık sisteminin bu başvuru yollarından en etkilisi olduğunu, devlet ve vatandaş arasına barış getiren bir mekanizma haline geldiğini ifade etti.

Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Akyürek: Yöneticiler olarak Ombudsmanlık Kurumunun yükünü azaltmalıyız.

2012 yılında Ombudsmanlık müessesinin faaliyete geçirildiğini aktaran Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Akyürek ise Yönetici olarak kendi sorumluluklarını yerine getirme şeklini tarif eden Başkan Akyürek, “Olmaz demek yerine ‘nasıl olabileceğini’ anlatan, çözüm üreten bir yaklaşımla hareket etmeliyiz. Böylece yerel yöneticiler olarak Ombudsmanlığın da yükünü azaltmalıyız. Bazı insanlar, kurumlar vardır. Onlar tamamen ‘hayır’ demeye programlanmışlardır. Yük almak istemezler. Ama biz, Büyük Türkiye hedefine ulaşabilmemiz için Lider Ülke Türkiye idealini gerçekleştirebilmemiz için hep çözüm mercii olmaya çalışmalıyız. Biz Konya olarak öyle bir bakış açısıyla hareket ediyoruz” diye konuştu.

Açılış konuşmalarının ardından katılımcıların sorunları dinlenerek, çözüm noktaları için görüş alışverişinde bulunuldu.